Paparan Terbaik Dengan IE7 dan Firefox 3.0 Keatas / Best View With IE7 and Firefox 3.0 and Above

AHLAN WA SAHLAN!

PESANAN!

Pastikan anda BOOKMARK
DARUL AZZIKRI
untuk mengikuti perkembangan isu
yang dibangkitkan serta
komen-komen dari pengunjung

TRANSLATOR


web page counter

SERTAI KAMI

Klik icon untuk baca melalui FEED

Subscribe in a reader
16 May 2011

Darul Azzikri PostHeaderIcon HADIAH DIATAS KEYAKINAN & BERSANGKA BAIK KEPADA ALLAH





Dengan Rahmat dan Rahim Allah SWT, Rabb yang Maha Suci dari segala sesuatu, yang Maha Besar meliputi segala yang nyata dan ghaib, yang Maha Pemberi Rezeki kepada sekelian makhluk serta yang Maha Penyayang dengan mengutuskan rasul-NYA Hadhrat Junjungan Nabi Muhammad SAW yang dengannya sampailah Rahmat kepada kesekelian alam berserta pula dengan Syafaat Baginda.

Sebagai sebuah hadis qudsi Hadhrat Junjungan Nabi Muhammad SAW bersabda ertinya:
“Allah menyebut : aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu, dan aku bersama mereka apabila mereka mengingati-KU” (Riwayat Muslim)

Cerita yang nak saya kongsikan pada kali ini adalah berdasarkan dari pengalaman saya sendiri. Saya mempunyai sebuah kereta Proton Iswara tahun 1993. Walaupun agak uzur tapi Alhamdulillah tak banyak memberi masalah dan yang pentingnya tak perlu menanggung beban bayaran ansuran kerana saya beli secara tunai RM4000. Maka terlepaslah dari bebanan hutang dan riba.

Namun sebagai manusia yang mempunyai nafsu dan kehendak, teringin jugalah untuk memiliki kereta yang baru, lebih baik dan selesa. Setiap kali memandu kereta keluar kemana-mana, apabila terlihat kereta-kereta dijalanan yang menarik minat saya, nafsu mulalah membuak-buak apalagi syaitan pula mudahlah nak masuk jarum menghasut sehinggakan memberi idea-idea yang akan merosakkan hati ini. Maklum sahajalah tugas saya sebagai perawat yang tak pernah meletakkan sebarang harga, tidak pula mengharapkan pemberian dari pesakit yang mendapatkan rawatan, itulah iktikad yang selama ini saya pegang.

Bila bisikan syaitan mula kedengaran seolah berkata “engkau boleh dapat kereta-kereta macam tu. Asalkan kau letak harga atas rawatan kau tu. Apa nak dikisahkan? Tengok je kat internet semua yang memberikan rawatan islam macam kau semua letak harga tinggi-tinggi, mahal-mahal malah mereka tu ada yang bergelar ustaz, haji, dan ada pula yang dah berbelas tahun belajar di Mekah. Hinggakan ada diantara mereka yang duduk di rumah besar dan berkereta mewah hasil dari rawatan islam yang mereka buat, kau! apa yang ada? kau yang bodoh! Tak nak letak harga”.

Setiap kali terlihat kereta idaman hati dan bila bisikan-bisikan tu mula nak meracun, saya lawan dengan berkata, “Janganlah risau! Kalau Allah nak bagi aku takde siapa yang boleh halang. Aku pastilah kalau aku nak Allah akan kurniakan juga pada aku satu hari nanti”. Dan saya tetapkan iktikad kata-kata ini dihati.

Kebetulan pula dalam masa yang sama tarikh untuk saya berangkat ke Indonesia bagi meyambung pelajaran dengan Guru dah tiba duit pula lansung takde. Lebih menyedihkan lagi, Guru dan beberapa rakan telah pun berangkat ke Indonesia sedangkan saya terpaksa tangguhkan kerana tiada duit. Namun saya serahkan semua kepada Allah SWT yang Maha Kaya, lebih-lebih lagi saya sering mengamalkan firman Allah dibawah ini sebagai wirid harian jadi saya YAKIN Allah SWT pasti memberikan rezeki-NYA kepada saya.

Firmah Allah :
“dan sememangnya Allah memberi rezeki kepada sesiapa Yang dikehendakiNya Dengan tidak terhitung” (An-Nuur : 38)

Alhamdulillah! Dengan Rahmat Allah yang Maha Kaya, tanpa disangka-sangka saya mendapat khabar berita yang amat mengembirakan hati. Dengan beriktikad dan bersungguh-sunguh yakin kepada Allah dan mungkin juga dengan mengamalkan ayat Quran diatas sebagai wirid harian 100x setiap lepas solat maka Allah kurniakan kepada saya duit yang lebih dari mencukupi untuk tambang pergi-balik dan belanja ke Indonesia. Yang lebih mengembirakan lagi, Allah SWT telah memakbulkan hasrat saya untuk memiliki kereta yang dalam ketegori mewah juga, besar dan selesa tanpa perlu menanggung bebanan ansuran bulanan.

Firman Allah :
“dan janganlah kamu BERPUTUS ASA dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum Yang kafir" (Yusof : 87)

Sabda Hadhrat Junjungan Nabi Muhammad SAW :
“Berfiman Allah: aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu, sekiranya mereka bersangka baik, maka akan ditunaikan, jika mereka bersangka buruk, turut akan ditunaikan” (Riwayat Ahmad, Ibn Hibban)

Sebenarnya apa yang ingin saya tekankan disini adalah iktikad keyakinan kepada Allah SWT seterusnya kebenaran agama islam. Bersungguh-sungguhlah dalam beriktikad dan beribadah kepada Allah SWT sehingga terbukti pada diri kita yang akhirnya dengan bukti yang dapat kita buktikan dan alami sendiri maka tiadalah lagi pergantungan kepada yang selain Allah SWT dan tiada pula keraguan dalam beribadah malah dapat menambah serta meningkatkan keimanan kita kepada Allah SWT yang Maha Agung, Maha Segala-galanya.


Dari cerita dan pengalaman ini, saya bermohon dan merayu sangat-sangat kepada semua yang berhajat, bermasalah kewangan dan yang mengalami penderitaan penyakit disihir, saka, masalah rumahtangga atau apa saja, marilah kita mengabdi diri serta berserah diri kepada Allah SWT dengan bertawakkal bersungguh-sungguh. Kukuhkan iktikad dan keyakinan kepada Allah SWT sepertimana firman Allah SWT dalam surah Yusof tersebut dan dalam hadis Nabi SAW, nescaya Allah SWT akan merahmati dan memberikan kurnia-NYA kepada kita, YAKINlah! YAKINlah! YAKINlah! InsyaAllah!

PERINGATAN! :
Firman-firman Allah didalam Quran bukanlah seperti lampin pakai buang.

WalLahHu Ta’alaa A’lam...

Oleh :

‘Abdu Dha’if Faqir Haqir

Artikel Berkaitan:

blog comments powered by Disqus

HUBUNGI KAMI

Sila hubungi kami untuk sebarang pertanyaan atau temujanji di no :

Hamzah : 017-339 1709
Zakwan : 010-219 4111
Suhazri : 013-2016017

FACEBOOK BADGE

Labels

  • (33)
  • (43)
  • (3)
  • (10)
  • (4)
  • (2)
  • (12)
  • (1)
  • (4)
  • (17)
  • (16)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
  • (2)
  • (3)
  • (1)
  • (2)
  • (11)
  • (1)
  • (4)
  • (2)
  • (3)
  • (65)
  • (1)
  • (10)
  • (10)
  • (82)
  • (10)
  • (11)
  • (10)
  • (6)
  • (2)
  • (24)
  • (1)
  • (2)
  • (5)
  • (4)
  • (4)
  • (3)
  • (24)
  • (1)
Darul Azzikri Back to Top

LANGGANAN EMAIL

Dapatkan post/artikel terkini dengan melanggan melalui email. Setiap post/artikel terbaru akan dihantar terus ke email anda.

Enter your email address:

Delivered by : FeedBurner

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

POST TERKINI

DAFTAR SENARAI

BlogMalaysia.com SEO Stats powered by MyPagerank.Net

Free Web Directory And Free Back link

POST PALING POPULAR