Paparan Terbaik Dengan IE7 dan Firefox 3.0 Keatas / Best View With IE7 and Firefox 3.0 and Above

PESANAN!

Pastikan anda BOOKMARK
DARUL AZZIKRI
untuk mengikuti perkembangan isu
yang dibangkitkan serta
komen-komen dari pengunjung

SERTAI KAMI

Klik icon untuk baca melalui FEED

Subscribe in a reader

web page counter
09 June 2010

Darul Azzikri PostHeaderIcon Saya nak hafal Quran TAPI tak mahu baca Quran!!! siri pertama

Assalamualaikum
Di sini saya mahu memberi sedikit renungan kepada diri saya terutamanya dan juga kepada pembaca. Perkara ini sedikit sebanyak terkena kepada saya dan kepada pembaca.
kepada yang tak terasa Alhamdulillah la die ni bagus orang nye

Tajuk ini sebenarnye terlalu umum bagi saya.
dalam siri pertama saya ini saya nak kupas apa yang saya maksudkan hafal Quran tapi tak mahu mengaji Al Quran.
Kupasan pertama ialah ramai muslim yang mahu menjadi "hafiz @ hafizah". betulkan??
tapi bagaimana nak jadi hafiz tanpa usaha, tanpa membacanya, tanpa faham isi kandungan, tanpa mempelajari sedikit sebanyak bahasa arab. Inilah yang saya maksudkan nak hafal Al-Quran tapi tak mahu mengaji Al-Quran.

Salah satu lagi faktor kenapa kita ni susah nak hafal Al-Quran ialah sebagaimana yang kita ketahui AlQuran ini bukanlah cerita yang direka-reka oleh manusia. Ini adalah Kalam Allah, Kata2 Allah, iaitu suruhan Allah kepada kita. Dalam konteks ini kenapa Allah, Tuhan yang Mencipta kita tetapi kenapa Allah tidak memudahkan kita untuk mencapai hasrat murni kita dengan mudah.
Ini kerana kita buat tak serupa bikin. Kenapa saya cakap kita buat tak serupa bikin.
okey cuba kita buka tafsir Al-Quran dan lihat surah Al Ma'un ayat (1-7)
surah Al Ma'un
1 Tahukah kamu orang yang mendustakan Agama
2 Itulah orang yang menindas anak yatim
3 dan tidak menggalakkan untuk memberi makan orang miskin
4 Maka kecelakaanlah bagi orang2 yang solat.
5 (iaitu) orang2 yang lalai dari solatnya
6 Orang2 yang berbuat (riak)
7 dan enggan (menolong dengan) barang yang berguna.

Pada saya pembaca2 komfem boleh ikut semuanya tetapi pada saya agak sukar sekali mencari orang yang tak riak.
(riak ialah perbautan bukan untuk mencari keredhaan Allah tetapi untuk perhatian orang2 disekitar kita.)

Anda tidak percaya???
contoh mudah saya boleh beri ialah iklan febreze. iklan yang menceritakan pekerja nak bawak boss dengan keretanya tetapi keretanya berbau. mereka guna febreze untuk hilangkan bau.
Lihat dan dengar apa mereka katakan. Mereka hanya mahukan nama pada boss mereka bukan kerana mencari keredhaan Allah (S.W.T) dan bukan keran untuk menjaga kebersihan yang dituntut oleh ajaran Islam. Disini bukan saya suruh pembaca boikot dan salahkan febreze. Tetapi kalau bukan cara hidup masyarakat kita sudah tentu iklan ini tidak terlintas oleh febreze betul kan?

Lihatlah pembaca kalau ayat itu yang kebanyakan kita menghafalnya pun kita tak mampu mengikut apayang diperintah oleh Allah inikan pula satu AlQuran. Ini sebagai renungan bukan sebagai halangan kita untuk tidak menghafal AlQuran!!! Apa yang saya mahu sampaikan dalam siri pertama saya ialah hafal Quran mestilah kita tahu maksudnya dan jadikan renungan ayat Quran yang kita hafal dengan sebaiknya.

Sampai disini siri pertama saya. InsyaAllah akan muncul siri2 seterusnya

Artikel Berkaitan:

blog comments powered by Disqus

HUBUNGI KAMI

Sila hubungi kami untuk sebarang pertanyaan atau temujanji di no :

Wan : +6010-3107374

FACEBOOK BADGE

Labels

  • (33)
  • (43)
  • (3)
  • (10)
  • (4)
  • (2)
  • (12)
  • (1)
  • (4)
  • (25)
  • (16)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
  • (2)
  • (3)
  • (1)
  • (2)
  • (11)
  • (1)
  • (4)
  • (2)
  • (3)
  • (69)
  • (1)
  • (10)
  • (10)
  • (90)
  • (10)
  • (11)
  • (10)
  • (6)
  • (2)
  • (24)
  • (1)
  • (2)
  • (5)
  • (4)
  • (4)
  • (3)
  • (24)
  • (1)
Darul Azzikri Back to Top

LANGGANAN EMAIL

Dapatkan post/artikel terkini dengan melanggan melalui email. Setiap post/artikel terbaru akan dihantar terus ke email anda.

Enter your email address:

Delivered by : FeedBurner

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

POST TERKINI

DAFTAR SENARAI

BlogMalaysia.com SEO Stats powered by MyPagerank.Net

Free Web Directory And Free Back link

POST PALING POPULAR