Paparan Terbaik Dengan IE7 dan Firefox 3.0 Keatas / Best View With IE7 and Firefox 3.0 and Above

AHLAN WA SAHLAN!

PESANAN!

Pastikan anda BOOKMARK
DARUL AZZIKRI
untuk mengikuti perkembangan isu
yang dibangkitkan serta
komen-komen dari pengunjung

TRANSLATOR

PELAWAT

Bermula Dari 27/04/2010
Anda Pengunjung Ke:

web page counter

SERTAI KAMI

Klik icon untuk baca melalui FEED

Subscribe in a reader
25 February 2011

Darul Azzikri PostHeaderIcon KEHEBATAN ILMU ALLAH DENGAN REDHA IBU (MINYAK BAROKAH BONDA)




“dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya Engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah Engkau berbuat baik kepada ibu bapa. jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua Dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah Engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah Engkau menengking menyergah mereka, tetapi Katakanlah kepada mereka perkataan Yang mulia (yang bersopan santun)” (Al Israa’ : 23)

Hadrhat Junjungan Nabi SAW bersabda :
“Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa” (Sahih: Dikeluarkan oleh al-Tirmizi dalam Sunannya – hadis no: 1899 (Kitab al-Birr wa al-Shalah, Bab berkenaan keutamaan pada keredhaan ibubapa) dan ia dinilai sahih oleh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadits al-Shahihah – hadis no: 515)

Dalam 3 minggu lepas Bonda saya yang teramat dikasihi dimasukkan ke wad HUKM dan doktor mengesahkan Bonda mengalami jangkitan kuman pada paru-paru. Sebelum itu lebih dari 2 minggu juga Bonda tak lalu makan sampailah pada 1 hari Bonda jatuh pengsan lalu dikejarkan ke HUKM oleh kakak saya.

Seminggu dihospital, Bonda mengalami pelbagai masalah kesihatan pula. Oleh kerana sebelumnya Bonda tak lalu makan mungkin angin dah memenuhi perut hinggakan setiap kali diberi makan pasti Bonda akan muntah dan ubat tadi turut keluar. Setiap kali makan dan minum pasti akan muntah walaupun hanya minum seteguk air pasti akan muntah semula. Tekanan darah pula jadi semakin menurun. Oleh kerana keadaannya begitu doktor ambil keputusan untuk menebuk lubang dileher kiri Bonda untuk memasukkan 2 tiub ubat dan 1 tiub melalui rongga hidung terus keperut untuk memasukkan susu bagi tenaga.

Semasa operasi memasukkan tiub tu saya ada diwad bersama seorang ahli jemaah DA. Jelas kedengaran betapa Bonda meraung kesakitan semasa dimasukkan tiub ke dalam rongga hidungnya. Rasa macam nak pecah hati ni bila dengar Bonda menjerit-jerit kesakitan sambil menangis. Serta-merta saya teringatkan kata-kata Bonda pada saya 2 minggu sebelum itu. Katanya “Dalam ramai-ramai anak, omak paling saya kek kau, kau ni seorang yo lain sangat dari yang lain”. Bila ditanya apa maksudnya, kata Bonda “Kau boto-boto ikut arwah atuk kau, amalkan apa yang diajarkan atuk kau, yang lain tu bolaja tapi payah bona nak amalkan” terang Bonda sambil meletakkan tangannya kepeha saya.

Sambung Bonda lagi, “Tak ponah ado anak-anak yang lain cium kaki mak tapi kau tiap kali jumpo tangan dan kaki kau cium, lopeh solat kang salam cium tangan dan kaki. Omak redho kek kau!, omak redha kek kau!, mak selalu doakan kau bejayo. Pagi tadi lopeh solat subuh mak tobayang nampak kau dongan sorban jubah putih kau bodiri kek dopan sejadah mak, apo la tando eh tu”. Rupa-rupanya inilah tandanya iaitu mak jatuh sakit teruk.

Berbalik cerita Bonda meraung kesakitan tadi, sebaik selesai doktor menjalankan tugas dan beredar, saya dibenarkan masuk melawat Bonda. Sebaik duduk disisi Bonda terus bonda mengadu kesakitan sambil menangis dan merayu minta saya cabutkan tiub dirongga hidungnya tu. Sebagai anak sebak tak terkira rasanya dengar rintihan Bonda tu. Perlahan-lahan saya tunduk bertafakur bagi memulakan ZikrulLah sambil tangan kiri diatas ubun-ubun dan tangan kanan mengenggam tangan Bonda. Saya mula melakukan zikir Khafi dan makrifatnya menghantar ke hati Bonda tanpa memperdulikan Bonda yang sedang menanggis kesakitan. Tak lama, tak sampai 10minit Bonda yang tadinya meraung kesakitan terus terlena tidur dibuai ZikrulLah.

Hal ni disaksikan sendiri oleh seorang jemaah DA. Mulai saat tu sebaik merasa kesakitan Bonda akan mintak adik-beradik saya yang lain menjemput saya datang hinggakan merajuk Bonda kalau 1 hari saya tak datang melawatnya dihospital. Kata kakak sewaktu saya tiada dihospital Bonda memaksa anak-anak yang lain menjemput saya datang segera, katanya pada anak-anak yang ada disitu waktu tu, “Poi jompot Udo ko copek, dio tu macam ado magik tiap kali dio ado sakit den ilang, dio jo yang boleh ubekkan den ni”.

Terharu jugak saya dengar kata-kata Bonda tu dari kakak. Saya bekalkan Bonda dengan minyak yang saya buat bagi membuang segala angin dalam badan, Alhamdulillah! 3 hari minum dan sapu ubat tu Bonda dah tak perlu guna tiub dirongga hidung lagi. Bonda dah boleh makan dan minum tanpa muntah lagi. Kata Bonda, “Mak yakin boto dongan minyak kau tu, tak ghonti sendawo dan kontot dibuek eh. Abih angina dalam poghot sumo koluar, makan pun dah elok takdo muntah lae”. Seminggu selepas tu Bonda dibenarkan keluar dan pulang kerumah. Minyak tu saya namakan dengan “MINYAK BAROKAH BONDA”.

Dengan kata-kata Bonda itu taulah saya Bonda benar-benar redha kepada saya dan mungkin itu juga membuatkan Allah redha keatas saya selagi saya menjalankan perintah Allah dan mengamalkan Al-Quran, Hadis dan Sunnah. Kerana itu jugalah agaknya saya rasa seperti tak pernah ada masalah dalam hidup sekarang ini bahkan duit mula datang kepada saya tanpa saya mencarinya.

Ada 4 kesimpulan yang nak saya terangkan disini bagi renungan kita bersama.

Pertama :
Betapa terbukti dan hebatnya ilmu Allah dan zikrulLah ini jika kita amalkan sebagai amalan harian dan tetap didalam hati (istiqomah).

Kedua :
Ilmu Allah dan ZikrulLah bukanlah hanya selepas solat tapi kegunaannya menyeluruh dalam kehidupan seharian kita bahkan boleh digunakan bagi melegakan kesakitan asal saja kita kusyuk dengan zikrulLah itu. Rawatan islam bukanlah hanya alternatif saja bahkan lebih utama lagi.

Ketiga :
Redha Allah terletak pada redha ibubapa. Jika kita nak berjaya dalam hidup, nak bahagia, nak apa yang kita ushakan dimakbulkan Allah, mulakan dari ibubapa. Dapatkan redha ibubapa maka redhalah Allah pada kita. InsyaAllah bila Allah redha, amalkanlan ilmuNYA ushakanlah apapun pasti berhasil dan seolah-olahnya kita ni ada MAGIK iaitu KEKUASAAN dan KEHEBATAN ALLAH “SEPERTI” didalam kalimah KUN FAYAKUN.

Terakhir :
Jadilah anak yang “LUARBIASA” bukan anak yang biasa-biasa macam anak-anak yang lain. Layan ibubapa dengan luarbiasa maka mereka akan layan kita dengan luarbiasa dan Allah juga akan beri layanan luarbiasa kepada kita. Jangan malu atau jijik untuk cium kaki ibu kerana itulah yang akan membuatkan kita tunduk merendah diri dihadapan ibubapa dan tidaklah kita bersombong diri angkuh, bongkak dan melawan/derhaka kepada mereka. Bukankah sewaktu kita dilahirkan KAKI IBU DULU YANG KITA JUMPA SEBELUM WAJAHNYA?

WalLahHu Ta’alaa A’lam...


Oleh :
‘Abdu Dha’if Faqir Haqir

Artikel Berkaitan:

blog comments powered by Disqus

SEARCH

Loading...

HUBUNGI KAMI

Sila hubungi kami untuk sebarang pertanyaan atau temujanji di no :

Hamzah : 017-3391709
Sobri : 019-6735320
Untuk memperbaiki mutu artikel blog ini, kami amat mengalu-alukan undian anda.

FACEBOOK BADGE

Labels

  • (33)
  • (43)
  • (3)
  • (10)
  • (4)
  • (2)
  • (12)
  • (1)
  • (4)
  • (15)
  • (16)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
  • (2)
  • (3)
  • (1)
  • (2)
  • (11)
  • (1)
  • (4)
  • (2)
  • (3)
  • (63)
  • (1)
  • (10)
  • (10)
  • (66)
  • (10)
  • (11)
  • (10)
  • (6)
  • (2)
  • (24)
  • (1)
  • (2)
  • (5)
  • (4)
  • (4)
  • (3)
  • (24)
  • (1)
Darul Azzikri Back to Top

FOLLOWERS

LANGGANAN EMAIL

Dapatkan post/artikel terkini dengan melanggan melalui email. Setiap post/artikel terbaru akan dihantar terus ke email anda.

Enter your email address:

Delivered by : FeedBurner

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

POST TERKINI

DAFTAR SENARAI

BlogMalaysia.com SEO Stats powered by MyPagerank.Net

Free Web Directory And Free Back link

POST PALING POPULAR