Paparan Terbaik Dengan IE7 dan Firefox 3.0 Keatas / Best View With IE7 and Firefox 3.0 and Above

AHLAN WA SAHLAN!

PESANAN!

Pastikan anda BOOKMARK
DARUL AZZIKRI
untuk mengikuti perkembangan isu
yang dibangkitkan serta
komen-komen dari pengunjung

TRANSLATOR


web page counter

SERTAI KAMI

Klik icon untuk baca melalui FEED

Subscribe in a reader
07 November 2010

Darul Azzikri PostHeaderIcon KISAH SITI BALQIS-APA KEBENARANNYA???





Sebelum ini seluruh negara digemparkan dengan kisah misteri kehilang Siti Balqis 22, dari kampung Gong Nangka, Terengganu yang didakwa oleh ahli keluarganya telah dilarikan oleh Makhluk Ghaib atau Jin. Ini disahkan sendiri oleh ramai bomoh-bomoh dan pengamal perubatan islam yang bergelar USTAZ pula. Kemudian baru-baru ni kita dikejutkan pula dengan berita penemuan gadis tersebut dirumah kenalannya di Kuala Klawang, Negeri Sembilan.

Saya sertakan pautan (link) mengenai kejadian2 ini serta komen2 yang telah diberikan untuk penilaian kita sendiri tentang kebenarannya. Apa sebenarnya yang terjadi? Apa yang ahli keluarganya cuba nak buat? Apa pula komen bomoh-bomoh dan ustaz-ustaz yang mendakwa dah menangkap jin-jin dirumah Siti Balqis seperti yang dipaparkan di TV3 dalam ILMU ALAM GHAIB tu?

Saya tak nak komen apa-apa kerana saya sendiri pun bukanlah hebat sangat dan memang tak tau apa-apa pun melainkan Allah jualah Yang Maha Mengetahui tiap sesuatu yang nyata dan tersebunyi. Cuma saya teringatkan Almarhum datuk saya Syeikh Hj. Othman Awang, seorang guru dan khalifah yang amat saya kasihi, hormati dan sanjungi. Sebelum dilantik menjadi guru, beliau adalah pengamal perubatan islam di Segambut, Kuala Lumpur sekitar tahun 70an dulu dan pada siangnya bekerja dengan Keretapi Tanah Melayu. Ilmu Almarhum datuk inilah yang saya amalkan sekarang dan gunakan dalam perubatan.

Cara perubatannya terlalu mudah, ringkas dan bersahaja tetapi tak pernah gagal, seingat sayalah. Ilmu perubatannya hanya berlandaskan zikrulLah dan iktikad kepada Allah saje. Pernah ada seorang lelaki berbangsa india datang kepada beliau mengadu hal isterinya lari dari rumah bersama duit simpanannya sejumlah RM20ribu mengikut lelaki bangsa asing dari luar negara. Atuk tak pernah meletakkan sebarang harga atau pengeras dalam perubatannya melainkan bertanya sekiranya berjaya apa imbalannya. Setelah mendengar cerita lelaki india tersebut, Atuk hanya suruh lelaki india tu balik dan kata padanya “Poi la kau balik, bini kau dah monunggu kek ghumah tu”. Takde jampi serapah takde baca ayat Quran panjang-panjang. Ternyata esoknya lelaki india tu datang menemui Atuk bersama-sama isterinya dan meunaskan janjinya pada Atuk. Isterinya juga telah mengakui kesalahannya dan berubah menjadi lebih taat dan baik dari sebelumnya dan kalau tak salah saya keduanya masuk islam selepas tu.

Pernah juga seorang lelaki membawa isterinya yang gila meroyan hingga bertelanjang bulat bila datang jumpa Atuk untuk mendapatkan rawatan malah dah tak kenal siang malam lagi. Atuk hanya menepuk ubun-ubun wanita terbabit sebaik selesai terus wanita tu tersedar dan segera mencari kain untuk menutup tubuh badannya yang terbogel dan tersipu-sipu malu. Pernah jugak kakak saya dimarahi Atuk setelah menghidangkan makanan padanya dengan mengatakan “Kau lalai yo! Tau tak dalam makanan tu ado racun santau?”. Tak kurang jugak orang yang datang dihalau balik sebaik melangkah kaki masuk kedalam suraunya sambil kata “Jangan nak monipu kek sini, borambuih la kau!”.

Banyak lagi kejadian yang boleh diceritakan sebenarnya tapi cukuplah tu, tujuan saya bukan nak menceritakan kehebatan Almarhum Atuk sekadar nak bagitau kalau kita buat perubatan, kita kena betul-betul tau jangan main agak2 dan hanya nak tunjuk hebat je. Keikhlasan dan iktikad tu yang penting barulah setiap usha berhasil dengan izin Allah.

Iqtikad yang saya lihat sendiri dan belajar dari Almarhum Atuk ni yang paling tak boleh saya lupakan ialah tentang ulat yang bersarang kat kakinya akibat kencing manis. Saya masih ingat petang tu lepas solat asar Atuk ambil piring dan ubat bawak kepintu surau. Disitu beliau ambik ulat-ulat yang bersarang kat kakinya tu dan letak dalam piring lalu dibersihkan kakinya dibubuh ubat kemudian diletakkan semula ulat-ulat tadi kesarang dilubang kakinya tu.

Bila saya tanya kenapa diletakkan balik ulat tu, jawapannya “Biarlah deh tu tompek dio carik makan dah Allah kato situ tompek eh”. Masa tu saya kecik lagi tak paham apa-apa tapi bila dah besar saya terbaca kisah Nabi Ayub AS barulah saya paham.

Kesimpulannya ialah agar kita lebih berhati-hati dalam melakukan perubatan islam ni jangan sampai jadi macam kes Siti Balqis ni bila terbongkar cerita sebenar kehilangan misteri yang dilarikan jin ni, kita sebagai perawat-perawat perubatan islam ni malu sendiri dengan apa yang terjadi.

(Al-Fatihah buat Rohaniah arwah Bapak Guru Syeikh Hj. Othman Awang)

WalLahu A’lam...


Oleh :


Artikel Berkaitan:

blog comments powered by Disqus

HUBUNGI KAMI

Sila hubungi kami untuk sebarang pertanyaan atau temujanji di no :

Hamzah : 017-339 1709
Zakwan : 010-219 4111
Suhazri : 013-2016017

FACEBOOK BADGE

Labels

  • (33)
  • (43)
  • (3)
  • (10)
  • (4)
  • (2)
  • (12)
  • (1)
  • (4)
  • (17)
  • (16)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
  • (2)
  • (3)
  • (1)
  • (2)
  • (11)
  • (1)
  • (4)
  • (2)
  • (3)
  • (65)
  • (1)
  • (10)
  • (10)
  • (82)
  • (10)
  • (11)
  • (10)
  • (6)
  • (2)
  • (24)
  • (1)
  • (2)
  • (5)
  • (4)
  • (4)
  • (3)
  • (24)
  • (1)
Darul Azzikri Back to Top

LANGGANAN EMAIL

Dapatkan post/artikel terkini dengan melanggan melalui email. Setiap post/artikel terbaru akan dihantar terus ke email anda.

Enter your email address:

Delivered by : FeedBurner

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

POST TERKINI

DAFTAR SENARAI

BlogMalaysia.com SEO Stats powered by MyPagerank.Net

Free Web Directory And Free Back link

POST PALING POPULAR