Paparan Terbaik Dengan IE7 dan Firefox 3.0 Keatas / Best View With IE7 and Firefox 3.0 and Above

AHLAN WA SAHLAN!

PESANAN!

Pastikan anda BOOKMARK
DARUL AZZIKRI
untuk mengikuti perkembangan isu
yang dibangkitkan serta
komen-komen dari pengunjung

TRANSLATOR

PELAWAT

Bermula Dari 27/04/2010
Anda Pengunjung Ke:

web page counter

SERTAI KAMI

Klik icon untuk baca melalui FEED

Subscribe in a reader
02 March 2011

Darul Azzikri PostHeaderIcon MASALAH REZEKI



Masa mula-mula saya terlibat dalam perubatan dulu iaitu selepas balik dari belajar ilmu perubatan di Indonesia, saya pernah didatangi sepasang suami isteri selepas mendapat tahu mengenai saya dari rakannya yang pernah mendapatkan rawatan dari saya. Biasalah orang kita ni kalau berubat 1 tempat tu dan berhasil habis diceritakan kepada sedara-mara, jiran dan kawan. Si suami tak banyak cakap agak pendiam orangnya jadi si isterilah yang jadi jurubahasanya.

Si isteri ni mengadulah hal suaminya yang dah setahun lebih diberhentikan kerja atas faktor umur yang mencecah tahap pencen. Selepas diberhentikan kerja dengan duit pampasan yang diterima si suami memulakan perniagaan sendiri. Malangnya setiap kali bertemu dengan pelanggan pasti takde yang lekat. Buat temujanji sana-sini sampai masa ada saja halagannya. Dah hampir setahun berniaga hanya dapat 2 3 projek yang kecil-kecil saja sampai tak lepas belanja dapur.

Selesai si isteri bercerita, saya pun jelaskan pada mereka berdua rezeki ni urusan Allah. Kadangkala kerana dosa dan kelalaian kita yang membuatkan Allah tak melipahkan Rahmatnya kepada kita. Saya katakan boleh cuba membantu tapi Allah jualah yang menentukan dan saya sarankan kepada pasangan suami isteri ni agar memperbanyakkan Solat Taubat dan Dhuha. Dalam masa yang saya saya ajarkan beberapa ayat-ayat Quran yang saya sendiri amalkan sebagai Wirid Kerezekian. Saya juga bersetuju untuk buatkan minyak pelarisan dengan syarat beriktikad kepada Allah saja, minyak tu hanya sebagai asbab saja atas alasan usaha. Minyak Pelarisan ini 100% dibuat dengan membacakan ayat-ayat Quran dan wirid-wirid Asma’ Ul Husna tertentu.

Sebulan kemudiannya saya terima sms dari si isteri tadi mengatakan usaha dan perniagaan suaminya sudah mula membuahkan hasil, berjalan lancar tidak seperti sebelum ini malahan sudah banyak menerima tempahan dari pelanggan. Dikatakan juga kepada saya bahawa sekarang ini setiap kali bertemujanji dengan pelanggan pasti membuahkan hasil. AlhamdulilLah! Semua tu urusan Allah dan Allah-lah yang merahmati dan melimpahkan rezeki kepadanya bukan kerana saya.

Beginilah orang melayu kita, asal ada je masalah perniagaan cari bomoh dan dukun untuk mendapatkan pelarisan sedangkan ayat-ayat Quran bagi tujuan pelarisan banyak yang boleh diamalkan namun kita lebih suka cari jalan mudah dengan mendapatkan minyak pelarisan daripada berusha mengamalkan ayat-ayat Quran sebagai wirid harian bertujuan meminta kepada Allah Yang Maha Kuasa.

Firman Allah didalam Al-Quran yang bermaksud :

“dan (ingatlah) berapa banyak binatang Yang tidak membawa rezekinya bersama, Allah jualah Yang memberi rezeki kepadanya dan kepada kamu; dan Dia lah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui” (Al Ankabut : 60)

“Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa Yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan menyempitkan (rezeki itu) baginya; Sesungguhnya Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu” (Al Ankabut : 62)

“dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka, dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu. Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja Yang memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja) Yang mempunyai kekuasaan Yang tidak terhingga, lagi Yang Maha kuat kukuh kekuasaanNya” (Adz Dzariyaat : 56 – 58)

Sabda Hadhrat Junjungan Nabi SAW :

“… dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya.” (Riwayat at-Tirmizi)

“Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah (SWT) ) daripadanya.” (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)

WalLahHu Ta’alaa A’lam...

Oleh :

‘Abdu Dha’if Faqir Haqir

Artikel Berkaitan:

blog comments powered by Disqus

SEARCH

Loading...

HUBUNGI KAMI

Sila hubungi kami untuk sebarang pertanyaan atau temujanji di no :

Hamzah : 017-3391709
Sobri : 019-6735320
Untuk memperbaiki mutu artikel blog ini, kami amat mengalu-alukan undian anda.

FACEBOOK BADGE

Labels

  • (33)
  • (43)
  • (3)
  • (10)
  • (4)
  • (2)
  • (12)
  • (1)
  • (4)
  • (15)
  • (16)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
  • (2)
  • (3)
  • (1)
  • (2)
  • (11)
  • (1)
  • (4)
  • (2)
  • (3)
  • (63)
  • (1)
  • (10)
  • (10)
  • (66)
  • (10)
  • (11)
  • (10)
  • (6)
  • (2)
  • (24)
  • (1)
  • (2)
  • (5)
  • (4)
  • (4)
  • (3)
  • (24)
  • (1)
Darul Azzikri Back to Top

FOLLOWERS

LANGGANAN EMAIL

Dapatkan post/artikel terkini dengan melanggan melalui email. Setiap post/artikel terbaru akan dihantar terus ke email anda.

Enter your email address:

Delivered by : FeedBurner

Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net

Ping your blog, website, or RSS feed for Free

POST TERKINI

DAFTAR SENARAI

BlogMalaysia.com SEO Stats powered by MyPagerank.Net

Free Web Directory And Free Back link

POST PALING POPULAR